![]() |
![]() Min prövning av Gösta Ömans drömsyn från 1933.Ett första delmoment i att pröva en profetia är att titta på vem det är som frambär den. är det en trovärdig person? är han/hon helgad av Ordet, lydig tron och älskar sanningen? Tyvärr kännetecknas inte vi kristna av att ha lärt känna varandra efter anden. Tvärtom är ju alla dessa lärostrider, splittringar, personangrepp, förtal och missförstånd tecken på att vi bara lärt känna varandra efter köttet. Se t ex 1 Kor 3:3-4, Mark 9:38-40 och 4 Mos 11:25-29. Gud ser till hjärtat och inte på människors sätt, till det som är för ögonen, enligt 1 Sam 16:7. Vi kan bedra oss vid profetieprövningen om vi inte har detta i minnet. Man måste vara beredd på att ödmjuka sig när det gäller att pröva profetiskt tal. Jag har några gånger fått ta emot sann profetia av människor som haft mentala problem tidigare och som sedan dess "går på" psykofarmaka. Hade jag sett till dessa personer på ett köttsligt sätt, skulle jag ha förkastat deras profetiska tal. Men jag visste att Gud har inte anseende till personen, enligt 5 Mos 10:17. Ibland har Gud endast en "åsna" eller en "fårskalle" så att säga, som redskap. När vi är själiska framkommer många av våra fel och brister, men när Anden kommer över oss och inger oss vad vi ska tala, visar sig en helt annan människa än den vi är i det naturliga. Därför är det så viktigt att lära känna varandra efter anden. Ligger då denna profetia i linje med Guds ord? Ja, det tycker jag helt visst. När jag läste Ef 2:20-22 för några år sedan såg jag helt plötsligt en bild i mitt sinne som förklarade vad Paulus talar om. Det var ett tempel, dolt av byggnadsställningar. Det ovan nämnda bibelstället lyder: Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv. Genom honom fogas hela byggnaden samman och växer upp till ett heligt tempel i Herren. I honom blir också ni uppbyggda till en Guds boning i Anden. Likaså talar 1 Pet 2:4-5 om: låt er själva som levande stenar byggas upp till ett andligt hus. Från att ha haft sin boning i ett tempel byggt av människohänder, bor nu Gud i levande tempel, de pånyttföddas kroppar, enligt 1 Kor 3:16. Samma kvalitativa skillnad är det mellan att bygga samfundsstrukturer, (byggnadsställningar) respektive att bygga Guds andliga hus, Guds boning i Anden, (templet). Gösta såg en scenförändring i mitten av drömsynen, "där all bråten kring templet försvann och själva templet framträdde i all sin strålglans. De som hade arbetat med byggnadsställningarna vred sina händer och slet sitt hår i förtvivlan." Han fick se hur "experterna" fördes bort till bestraffning! Detta stämmer faktiskt med 1 Pet 4:17, som säger att domen ska börja med Guds hus. Av egen erfarenhet vet jag att detta är ett mycket impopulärt bibelord bland kristna samfundsledare, av någon anledning! Man kan även se på Göstas egna reaktioner på synen, om han drivits av sitt eget kött eller inte. I 40 år grunnade han på betydelsen, och då han till slut förstod den, gjorde det honom så förkrossad att han grät. Om han hade varit driven av en kritikens ande eller hatat samfunden och varit en sekterist men framfört samma profetia, då hade han blivit skadeglad och självrättfärdigt uppblåst av uttydningen. Det hade då varit lätt att förstå, att den kommit från honom själv. Men nu är det ju inte så. Tvärtom har G.Ö. antagligen "arbetat mer än alla de andra", för samfundens kyrkor. Han har till och med varit hedersmedlem av Örebromissionen, (f.d. Nybygget)! Det stärker mig i min tro på att denna drömsyn var, och är, en profetisk hälsning från Guds Ande. Gösta Öman är en av Sveriges mest gedigna, helgade, smorda, kärleksfulla, fruktbärande, överlåtna och efterföljansvärda kristna. Men trots det kan man inte ta allt han säger som "rena rama rhema". Även han har bara ett styckverk, om än ett mycket stort sådant! En sak som verkligen kännetecknar honom är att han aldrig har böjt sig för något kyrkosamfunds krav på lojalitet. Det berör han ofta i sina vittnesbörd och predikningar. Det är denna sak som kvalificerat honom till att få detta profetiska budskap tror jag. För Gud lever som han lär. Han kastar inte pärlor för "svin". En kristen eller profet med slagsida åt det samfundsmässiga hållet, istället för Andens enhet, är inte mottaglig för en profetia som denna. De som förvägrar andra att pröva deras "profetiska" uttalanden, avslöjar bara att utsagan inte kommer från Guds Ande. Men sådan är inte G.Ö. Tvärtom är han ödmjuk i sin hållning till synen, därigenom att han avslutningsvis uppmanar oss att pröva den. Min prövning av Göran Carlssons profetia. Denna profetia kom som ett inlägg i debatten om den kristna förebedjarrörelsens- och de s k "parakyrkliga" organisationernas frihet. En debatt som fördes ända upp på tingsrättsnivå om förtal, i ett tryckfrihetsmål. Det bibelord som kom till mig under genomläsningen av profetian var det om att hela världen är i den Ondes våld. Jesus ställer Guds Rike i full kontrast och diametral motsats till vad han benämner denna världen. Det är klart att djävulen har ett "mer finmaskigt fångstnät än vad någon av er egentligen vill och kan besinna, kastat kring folk och land". Det nätet är säkert "försåtligare och farligare" än vad någon av oss har insett. Det handlade den gången om att väckelsefientliga krafter inom svensk kristenhet (!) i förening med socialistiskt politiska krafter samt ockulta hemliga ordnar, ställt sig mer eller mindre omedvetet i tjänst hos lögnens fader. Sant är att vi "kan räkna med fortsatta förnedrande förföljelseakter", så länga den ovan nämnda triaden av ondska finns kvar. Att "en skakningarnas tidsintervall fortfar att fullföljas", stämmer med vad Hebréerbrevet 12:26-27 säger om att Gud ska skaka allt som är skapat för att låta det som inte kan skaka, bestå. Sedan denna profetia kom 1988, har ju också mängder av rättsröta, mygel, korruption, girighet, och annat avslöjats. Bland oss kristna fungerar skakningarna som avslöjare huruvida vi byggt våra liv på klippan Kristus eller inte samt om vi bygger med trä, hö och halm eller med guld, silver och dyrbara stenar, enligt 1 Kor 3:11-15 Förebedjare (och profeter) har alltid varit "föraktade, förenade och fruktade", precis som budskapet säger. Tänk bara på den engelska och katolska drottningen Queen Mary, som kom att kallas för "Bloody Mary", p g a sin skoningslösa förföljelse av de protestantiskt och reformert kristna på 1500-talet. Hon lär ha sagt om den skotske reformatorn John Knoxs böner, att hon fruktade dem mer än tre fientliga armador! Att profetian liknar förebedjarna vid "rikets räddningsresurs" och "landets sköldar", är ju något vi alla kan utläsa från många ställen i Skriften om bönens funktion och potential. Det räcker med att citera Jakob 5:16 Mycket mäktig och verksam är en rättfärdig människas bön. Om en enda förebedjares böner är mycket mäktiga och verksamma, hur mycket mer är då inte ett helt förebedjarfolk, som profetian säger!? Efter att ha läst Kjell Sjöbergs nyhetsbrev under 10 års tid, skulle jag kunna nämna många dråpliga exempel på förbönens makt genom hans liv. Mycket har sannerligen lösts och förändrats vid hans bönefunktion, för att travestera profetian. Att den avslutas med en maning till enig hängivenhet till Herren, känns bara naturligt och är en logisk avslutning på en hälsning från den Gud som inte kallat oss till att bygga olika samfund och strida mot varandra. Ty Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå dem som med sin hjärtan hängiva sig åt honom, 2 Krön 16:9. Olof Amkoff
|