Gör din egen Shekinavandring!
Shekina är hebreiska och betyder närvaro,
boende. För fromma judar var (och är) Guds shekina det
allra viktigaste i livet. Under det gamla förbundets tid (GT)
fanns Herren Guds närvaro inne i det rum som hette ”det
allraheligaste” i tabernaklet och senare i templets dito.
För att förbli levande inne i ”det allraheligaste”
och Guds manifesterade närvaro där, måste man på
den tiden vara en manlig överstepräst. Han fick dessutom
endast en gång i livet gå in i ”det allraheligaste”
för att på den stora Försoningsdagen stänka
påskalammets blod på förbundsarkens nådastol
och så bringa försoning för folkets synder. Översteprästen
hade ett rep bundet om sin ena ankel för att de andra prästerna
skulle kunna dra ut honom ur ”det allraheligaste” om
han skulle bli slagen till döds av Guds helighet p.g.a. obekänd
synd i sitt liv.
Jesus kom som det nya förbundets (NT) överstepräst
och öppnade en ny och levande väg för alla, ända
in i ”det allraheligaste”, genom förlåten
som skilde det från rummet ”det heliga”, dit alla
präster hade tillträde. Se Hebréerbrevet 4:14-5:10
+ 6:13-10:22. Det är alltså en helt fantastisk nåd
och privilegium att få vara en kristen och leva i det nya
förbundets tid! Du och jag får med andra ord gå
ända in i ”det allraheligaste” hur ofta vi vill
och när vi vill! Vi behöver inte vänta tills det
blir vår tur att vara överstepräst i livet så
att säga. Du och jag kan få uppleva Guds närvaro
och boende inom oss när som helst, hur ofta som helst, och
var som helst! Inte undra på att texten ovan bland annat säger
att det nya förbundet vilar på bättre löften
än vad det gamla förbundet gjorde, (Hebr. 8:6).
Men på ett visst sätt fungerar det likadant
än idag. Har vi obekänd synd i våra liv, om vi inte
är helhjärtade i vår bön eller i vår
överlåtelse till Jesus, kommer vi inte att mötas
av Guds Shekina utan ”endast” av Guds nåd. Inte
för att det är att förakta, men är vi ute efter
att verkligen få möta Herren Gud och bli förvandlade
av Honom, då måste vi göra upp med all ytlighet
i vår tro. Allt kompromissande, hemliga synder, självrättfärdighet,
uppblåsthet, stolthet och annat som bara är ”trä,
hö och strå” (1 Kor 3:10-15) i Guds ögon måste
lämnas utanför ”det allraheligaste” i vårt
böneliv. Alldeles för många kristna nöjer sig
med att vara ute på prästernas förgård och
ibland inne i ”det heliga”, men sällan eller aldrig
inne i ”det allraheligaste”! Det är dit Gud vill
få oss och ha oss så att han kan och hinner välsigna
oss på insidan med sin förvandlande kärlek. Vi nöjer
oss ofta med att låta Gud välsigna oss på utsidan
av våra liv med bönesvar på det materiella och
kroppsliga områdena. Men Gud vill framför allt välsigna
oss på vår insida. Han vill mjuka upp våra hjärtan
så att vi kan vara medlidsamma och ha ett rikt känsloliv.
Han vill vidga våra hjärtan så att de rymmer fler
människor än oss själva enbart och kanske någon
kär vän, våra barn eller äkta hälft. Det
är endast inne i ”det allraheligaste” som denna
förvandling sker, i Guds egen högheliga närvaro med
all sin kärlek. Där kan Jesus smörja oss (Kristi
Brud) med den gyllene olja han vill att hon ska ha. Där kan
han pryda henne med det ”guld, silver och dyrbara stenar”
(1 Kor 3:12) han vill se henne smyckad med inför sitt bröllop
med henne!
För att hjälpa dig med detta har jag
här nedan beskrivit den Shekinavandring vi gjorde på
ett offentligt kristet möte. Det blev mycket uppskattat och
bär fortfarande god frukt. Det går till på följande
sätt.
- Dela in det rum du befinner dig i, i dessa avdelningar: Hedningarnas
förgård, Kvinnornas förgård, Männens
förgård, Prästernas förgård, Det
heliga, samt Det allraheligaste. Detta kan man naturligtvis
också göra endast mentalt i den bön som sedan
ska leda den troende genom alla dessa förgårdar fram
till och in i det allraheligaste för att där kunna
möta Guds Shekina! Det handlar inte om att gå tillbaka
till det gamla förbundet med dess tempeltjänst och
lagar. Jag använder dessa förgårdar och tabernaklets
indelning endast som ett pedagogiskt hjälpmedel för
att lättare kunna se vad som är det viktiga i det
kristna livet. Se Rom 15:4 och 1 Kor 10:11 om denna princip.
- Gör sedan en bönevandring där du ber om att
få bli ledd av den helige Ande, med början på
Hedningarnas förgård. Det var på denna förgård
till Herodes tempel som Jesus rensade templet från penningväxlarnas
girighet och duvförsäljarnas mångleri. Alltså
tar man här itu med kvarvarande rester av hedniskt tänkande
och leverne på det materialistiska området i sitt
liv. Girighet måste här naturligtvis bekännas
som det avguderi det är, Kol 3:5 och penningbegär
som den rot till allt ont det är, 1 Tim 6:10. Mose tillsatte
äldste som ”fruktar Gud, pålitliga och som
hatar orätt vinning”, 2 Mos 18:21. Hatar du orätt
vinning? Både i andras liv och i ditt eget! (Hur gudfruktig
och helgad är du när det gäller affärer
och pengar?) Andra saker som är typiska saker som även
en pånyttfödd, andedöpt kristen har kvar rester
av är: världens lockelser, dvs. pengar, makt och berömmelse.
Matt 6:7-34 är bra att läsa och rannsaka sig själv
med i detta sammanhang.
- På Kvinnornas förgård får du som är
kvinna be om Andens ledning till att se dina synder och laster
som är typiskt kvinnliga, bekänna dem som synd och
ta emot rening i Jesu blod för dem. T.e.x. 1 Petr 3:3-4
är tillämpligt här.
- På Männens förgård ska du som är
man ta itu med de typiskt manliga synderna. De är vrede,
aggressivitet och sexuellt orena tankar. Du som har Internet,
vet kanske hur mycket hårdporr, mjukporr och alla upptänkliga
sexuella perversioner som det finns en uppsjö av hemsidor
med ute på webben, eller hur? Hur har du det med disciplinen
i det sammanhanget? Mängder av kristna män ligger
slagna av Djävulen på det andliga slagfältet
på grund av att de inte kan hålla sig borta från
porrsurfandet. De har lagt ifrån sin trons sköld
för att kunna använda datormusen i stället. De
har kastat ifrån sig ”Andens svärd som är
Guds ord” (Ef 6:17) för att i stället kunna
porrsurfa utan allt för mycket av ”Andens överbevisning
om synd, rättfärdighet och dom”, (Joh 16:8).
Men de gör det till priset av att ständigt ha dåligt
samvete inför Gud. Detta gör dem i sin tur ofrimodiga
i vittnandet, halvhjärtade i bönen och kompromissande
med synden i andras liv. Framför allt känner de sig
(med rätta!) ständigt anklagad av Åklagaren
för sitt orena sinnelag som blir följden av ett ohelgat
Internetanvändande. Ta tag i detta NU!
- Inne på Prästernas förgård är
det dags att ta itu med alla de synder, fel och brister som
är typiska för oss kristna. De nämns bl.a. i
Gal 5:20-21 och Jak 4:11-12. Bakom altaret på denna förgård
stod det stora Kopparhavet som prästerna skulle tvätta
händer och fötter i, innan de fick utföra sin
offertjänst. Det talar sitt tydliga språk om att
här handlar det om att göra upp med syndiga gärningar
och med de felaktiga vägar man har gått på.
Allt syftar till att få Trons Lydnad (Rom 16:26) upprättad
i oss!
- Samarbetet med den helige Ande går fort när det
gäller att få veta vad det är man ska helga
sig ifrån. Det är hans uppgift. Se Joh 14:16-17,26
och 16:13. Så älta inte redan bekända synder,
gå vidare om Anden inte uppenbarar något speciellt!
Nu har du kommit in på tabernakelområdet med ”det
heliga” som första rum. Där stod tre saker:
rökelsealtaret, skådebröden, och menorahn, den
7-armade ljusstaken. Rökelsen är en symbol för
bön, enligt Upp 5:8. Skådebröden är en
symbol för fruktbärande liv, att vi har lyckats föra
människor till tro på HERREN, enligt Jes 66:20. Menorahn
symboliserar Guds 7 andar, enligt Upp 4:5. Här handlar
det inte längre om att helga sig från synder. Nu
är det dags att få bli smord med de 7 speciella smörjelser
som finns att få som ett troende Guds barn. De är
enligt Jes 11:2 ”HERRENS Ande, Vishets ande, Förstånds
ande, Råds ande, Starkhets ande, HERRENS kunskaps ande,
samt Gudsfruktans ande”. (För en utförlig redogörelse
om dessa smörjelser, se mitt bibelstudium ”Guds 7
andar”.) Dessa 7 smörjelser gör dig redo och
kapabel att kunna ta ännu ett steg i rätt riktning:
närmare Gud. Jakobs brev 4:8 säger ”Närma
dig Gud så ska han närma sig dig”! Be här
om att få bli uppfylld av Guds 7 andar. Då kommer
ditt kristna liv att kunna bära maximal frukt!
- Förlåten, det förhänge som skilde det
heliga från det allraheligaste, brast mitt itu, ända
uppifrån och ner, när Jesus dog på Golgata
kors. Se Matt 27:51. Det talade sitt tydliga språk om
att nu var det gamla förbundet slut och ett nytt hade tagit
vid. Nu var vägen öppen och fri för alla ända
in i det rum där Guds närvaro, shekina, finns. ”Men
Kristus gick, inte med kalvars och bockars blod, utan med sitt
eget blod, en gång för alla in i det allra heligaste
och vann en evig förlossning”, enligt Hebréerbrevet
9:12. Ta för dig av den seger Jesus vann för dig!
Du ärar honom aldrig så mycket som när du frimodigt
gör bruk av det försoningsverk han fullbordat för
alla människor. Om du gjort alla de 6 föregående
stegen i gudsfruktan och under bön om Andens ledning, kan
du nu när du är framme i det allraheligaste låta
Guds kärlek skölja över dig! Låt hans ansiktes
ljus flöda över dig! Bada i hans underbara nåd
och kärlek så länge du vill. Låt honom
få blötlägga dig ordentligt med sin Andes närvaro
i dig så att allt gammalt och torrt får liv och
du börjar spira och gro igen! Här inne i Faderns famn
kan du gråta ut och få all den tröst du behöver.
Kryp upp i hans knä och låt dig älskas av honom
som det Guds barn du är. Känn inga krav. Gud är
god, han älskar dig som du är! Ge honom tillfälle
att få bevisa det här och nu! Ta bara emot av hans
eviga kärlek som han alltid har älskat dig med. Be
inga böner här utan låt Gud få uppenbara
sig för dig. Känn att du står på helig
mark! Guds shekina förvandlar dig till den människa
han vill att du ska vara och är ämnad till av honom
från födseln.
Förbundsarken inne i det allra heligaste innehöll
en guldskål med manna, stentavlorna med 10 Guds bud på,
samt Arons grönskade stav. Mellan kerubernas fanns Guds närvaro,
hans shekina. Därifrån utgick ljus, värme, kärlek
och hans röst. Hans egen högheliga närvaro präglade
hela detta rum. Nu har du ett eget ”det allraheligaste”
i din egen kropp! Det finns i din ande som har sitt säte i
hjärtat och påverkar därigenom via blodet hela din
kropp och själ. Du kan uppleva Guds härlighet och närvaro
rent fysiskt i din kropp. En ljuvlig känsla av välbefinnande
kommer när du stillar ned din själ och låter din
ande föra ditt medvetande ända in i ditt ”innersta”.
Jmf Ps 51:8, Joh 11: 33 + 38, Rom 8:16. Du kan se hans ansiktes
ljus i dina andliga ögon sådana gånger! Hans egna
kärleksord till dig kan du förnimma då!
Den enda gången i sitt liv en överstepräst
fick gå in i det allraheligaste gjorde han det säkert
i stor gudsfruktan och med en spänd förväntan om
vad som skulle ske. Han var nog inte ivrig att prata då. I
stället tror jag att han passade på detta enda tillfälle
i livet, med att helga sig på alla möjliga sätt
för att våga stanna kvar en liten stund efter försoningsakten
med lammets blod. Då kanske han i stilla förundran över
denna unika stund och situation, beundrade förbundsarkens guldlock
med keruber och utgjöt sitt hjärtas innersta i lovsång,
tillbedjan och förkrosselse. På samma sätt kan du
i detta steg av shekinavandringen, passa på och tillbe HERREN
Gud Allsmäktig i ”ande och sanning”, Joh 4:24.
Du kommer att märka hur ”nådens och bönens
Ande” (Sak 12:10) ”kommer din svaghet till hjälp”
(Rom 8:26) mycket konkret!
Lycka till!
|